”Tobaksjättarna vinner – hela tiden”

Smakförbud – hur anti-rök lobbyn och myndigheter spelar Big Tobacco rätt i händerna

Jag pratar ganska mycket med företagare inom e-cigarettbranschen. Eller pratar och pratar. Intervjuer sker oftast via messenger. Telefonsamtal är svåra att hinna med när intervjupersonen står bakom kassan i sin butik eller sitter begraven i pappersarbete och beställningslistor. 
Men det är så det ser ut. 

Vejpvärlden består av småföretagare, med lite tid över för annat än det mest grundläggande. Jag småler därför när jag läser om den cyniska ”e-cigarettindustrin” som marknadsför mot barn med ”färglada förpackningar” och ”godissmaker” på ”sociala medier”. 
Marknadsföring? Industri?
Jojjo. En bild på fejjan på en nikotinfri juice, lite för sällan för att spela någon större roll. En banner på hemsidan som nämner något om ”bra effekt” och något annat ”coolt”. Kanske lite färg. Och så kommer nästa kund, nästa formulär från folkhälsomyndigheten, nästa lunch med bokföring och kall pizza.
Inte precis ett upplägg för genomtänkt marknadsföring.

Tobaksbolagens värld är annorlunda

En liten jämförelse. Jag skulle skriva en artikel om snus härom dagen. Jag ville ha med en röst om svensk snushistoria och ringde givetvis upp svenska snusmuséet. Ja, det finns ett sådant, ägs av svenska big tobacco, Swedish Match. (Snacka om marknadsföring). Bytte några ord med museichefen, som bad om att få ringa upp inom kort. Timmarna gick. När det väl pinglar i luren är det inte den trevliga kvinnan från muséet som ringer. Det är istället en rapp herre från Swedish Match marknadsavdelning. Han vill veta vad jag är ute efter, ”egentligen”. 

”Det är tyst vecka nu, kvartalsrapporten släpps och vi pratar inte med media. Och personalen på muséet vet inget om det här!” säger big tobacco.

Han lugnar sig såsmåningom. Det handlar ju bara om historiska spörsmål. Harmlöst. Får till slut prata med muséet igen. Han ville ju ”bara kolla”. 

Tyst vecka eller nedskärningar

Det säger en hel del om vilka olika världar tobaksbolagen och vejpföretagen i Sverige befinner sig i.

Den ene har en marknadssvdelning som oroar sig för läckor inför kvartalsrapporten (och har ett finger på varje medial tråd). Den andre oroar sig för den för röda siffran i bokföringen, där lösningen antingen är färre personaltimmar eller mindre tid åt att utveckla verksamheten, att erbjuda bättre juicer, fler start-kit för att omvända rökare.
Den ene väljer en ”tyst mediaperiod”. 
Den andre svarar på frågor i farten, glad för uppmärksamheten, mellan kunder som, kräver bättre jordgubbsmak, kallar coils för filter (det är INTE ett filter!) och undrar om vejpen exploderar när e-juicen tar slut.

In i samma värld

Två världar alltså. Men för några år sedan tvingades de in i samma värld, åtminstone vad gäller lagstiftning. En mer eller mindre världsomfattande trend förvandlade i ett huj tobaksfria produkter, som e-cigaretter faktiskt är, till tobaksprodukter. E-cigg blev i lagens mening samma produkt som de var satta till världen att utrota. Trots att tekniken enligt ett växande vetenskapligt konsensus är betydligt mindre skadlig än cigarettrökning (under 5 procent av alla risker) och definitivt hjälper rökare fimpa cigaretterna.

Hotar en ideologisk modell

Och snart stod det klart vad det skulle handla om. Allt, som på något sätt riskerade att förstöra kostsam och väldigt ideologiskt driven tobaksprevention, skulle bort. 
Smakförbud, som sedan länge legat och väntat för cigaretter, ska nu även gälla e-juice och e-cigaretter.
Rökförbud gäller även e-cigaretter – trots att de inte avger rök (och sannolikt inte påverkar någon annan än användaren)
Förbud mot marknadsföring av tobak stoppar även reklam för e-cigaretter.
Lägg därtill specialregler för e-cigg och e-juice vars ende syfte är att göra produkterna lite mindre attraktiva; lägre nikotinhalter och begränsningar av apparaternas kapacitet, begränsningar av smaksättningar.

Spelar tobaksbolagen i händerna

Man kan tycka vad man vill om det här. Men de pengastarka lobbygrupper, som kämpat för att den här typen av lagstiftning ska bli verklighet, har gjort ett toppenjobb! De har dessutom spelat tobaksbolagen rätt i händerna.

För tobaksbolagen behöver inte anpassa sig alls till den ”nya” lagstiftningen. Variation av smaker, nikotinhalter, storlek på flaskor och tankar, är inte aktuella för deras produkter. Folk röker ju ändå, oavsett nikotinhalten i ciggen eller storleken på paketet. Och om någon paragraf av en händelse skulle påverka deras sortiment, så är det inte hela världen. De har ägnat decennier åt att påverka lagstiftning, anpassa sig för att i slutändan kunna fortsätta sälja godkända produkter, utan att behöva bry sig om varken skadeverkningar eller konsekvenser.

Sälfoster och menthol

Tobakslagar är helt enkelt tobaksbolagens element och dagens tobaksprevention är stöpt i deras form. Det är tobaksbolagens värld, fylld till bredden av produkter, som lockat nya användare i decennier. Det spelar ingen roll om de måste ha döfödda sälfoster på förpackningarna eller slutar med mentholsmak i giftpinnarna. (de tillsätter för övrigt andra smakämnen, som vanilj och choklad i tobaken, utan att det verkar bry lagstiftarna, varför pratar vi aldrig om det, hm?)
Tobaksbolagen överlever – med anti-rök lobbyns goda minne.

E-cigg är variation

Vejpföretag har alltid utnyttjat tobaksbolagrns svaga punkt: den krassa enformigheten. Vejpning bygger på passionerad variation. Det är på gränsen till irriterande (det finns nästan FÖR mycket), men variationen har varit grundbulten och styrkan i produkterna. Valmöjligheter i form av smaker, utseende, varmt eller svalt, stort eller litet, nikotinfritt eller nikotinstinnt. You name it. Det har skapat ett prunkande sortiment som vida överträffar tobsksbolagens något stela och strömlinjeformade affärsidé. Det här är varumärken som skriker ut ”alternativ” och som därför framgångsrikt lockar många rökare att byta nikotinkälla. Och nej, det är inte fattiga 15-åringar som är målgruppen, det är väletablerade, arbetande rökare som vill spendera stålar man siktar på. Såklart.

För lite big business

Tobsksbolagen har försökt i åratal att ta sig in på den här marknaden. Med det blir aldrig riktigt bra. För mycket variation. Och för höga krav från konsumenter som söker ständig förändring. För mycket känsla, och för lite business. Inga roliga kvartalsrapporter, heller.

Och så kunde det ju inte få fortsätta i all evighet.

Konkurerar med variation och smaker

Sedan myndigheter och politiker valt att klassa vejpprodukter som tobaksprodukter, har det bara funnits en vinnare. Det är logiskt vilka det är, och det har varit det redan från början. För vad händer om vejpprodukter skalas ner och tappar sin variation? Jo, de tappar plötsligt alla marknadsfördelar de någonsin haft gentemot sina cigarettsäljande konkurrenter. 

På tobaksbolagens villkor har de oberoende företagen inte en chans. Det blir som en fotbollsmatch där hemmalaget har full utrustning, är golftjenis med domaren och bastar med linjemannen. Bortalaget, däremot, måste spela utan skor och benskydd och genomför hela matchen i kraftigt motlut. Vem vinner den drabbningen, tror ni?

Undermåliga produkter = fler rökare

Jag har inga illusioner om att förändra något. Men som före detta rökare, som numera vejpar och som dessutom stått bakom kassan i en vejpshop i många år, vet jag vilken enorm kraft e-cigaretter har att förändra livet för en rökare. Den insikten förändras inte, trots hotande smakförbud, trots skyhöga punktskatter och trots lagstiftning som banar väg för tobaksbolagens (tyvärr) inte särskilt attraktiva elektroniska alternativ.

Förändrar livet för rökare

Vejpning handlar om passion och vilja att förändra. Och det har alltid handlat om en kamp mot överheten, oavsett om makten ligger hos politiska lobbygrupper med fingrarna i tobakspreventionens läkemedelsstinna syltburk, eller myndigheter som gärna vill tro att e-juice pressas som saft ur en tobaksplanta.
Vejpning handlar om att förändra livet för rökare.
Och det klarar vejpföretagen bättre än alla läkare, sluta-röka-linjer och överbetalda lobbyister tillsammans. Om vi bara tillåter det.

Smakförbud eller skademinimering?

I slutet av mars kan politiker som vill främja skadereducering för rökare göra skillnad. Det är då dags att rösta för eller emot regeringen föreslagna smakförbud för elektroniska cigaretter. En lag som förbjuder smaksättningar kommer att slå undan basen för ALLA vejpshoppar i Sverige och sannolikt driva många av dem i konkurs. Och kvar står rökarna som kanske aldrig får möjligheten att hitta just den där smaken som skulle fått dem att fimpa cigaretterna.
Rösta nej – och inför skademinimering som en del av nikotinpolitiken istället.


Bli en Patreon!

Journalistik är mitt sätt att lyfta frågan. Jag vill skildra den verklighet som vejpare, entreprenörer och arbetare inom det som cyniskt kallas ”e-cigarettindustrin” upplever. Vill du hjälpa mig? Bli en Patreon eller stöd via Swish (se länkar nedan).

Stöd Vejpkollen på Patreon!

Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen).



Genom att bli en Patreon får du tillgång till historien bakom nyheterna, mer djupgående diskussioner och ett och annat glädjerop från redaktören!

2 Kommentarer on “”Tobaksjättarna vinner – hela tiden”

  1. Kommer absolut stödja dig via patreon , För det du gör är så viktigt tycker jag . Men just nu är det lite av en uppförs backe men så fort det planar ut lite så kommer jag till 100% bidra med om så det lägsta bidraget per månad men det känns viktigt för mig att kunna stödja ditt jobb, Delar numera bara ditt budskap. kämpa på Stefan .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.