Företagare agerar mot svart marknad för e-cigg

Branschorganisationen för elektroniska cigaretter mobiliserar nu för att komma åt den växande svarthandeln med e-cigaretter i Sverige. Nyligen anmälde organisationen ett flertal hemsidor som säljer olagliga vapes till folkhälsomyndigheten och planerar att göra det systematiskt i framtiden.
”Utöver den dolda svarthandeln i sociala medier, så är det även via dessa typer av hemsidor som minderåriga får tag i e-cigaretter idag” säger Daniel Leis, butiksägare och medlem i BELC.

På kort tid har företag inom e-cigarettnäringen uppmärksammat flera hemsidor där e-cigg, framför allt engångsmodeller, lanseras. Det handlar ofta om försäljning som sker via svenska e-handelsplattformar. Enkla att lägga upp med betalsystem integrerade. 

“Det råder definitivt bristande ålderskontroll – ofta ingen ålderskontroll alls – på dessa sidor, vilket man exempelvis kan se i en av recensionerna där en person skryter om att denne beställt utan att ha åldern inne.” säger Daniel Leis som driver Vapes i Lidköping och Göteborg.

6000 bloss = olaglig modell

Men även om ålderskontrollerna hade fungerat är produkterna som säljs på sidorna ofta helt olagliga att sälja, i både Sverige och Europa. Niklas Linder, som driver Swedish Mixology och är styrelseledamot i BELC, menar att det är alldeles uppenbart när en butik försöker sälja produkter som inte är tillåtna i Sverige.

“Ett tränat öga ser direkt vad det handlar om, i synnerhet när de gäller engångsvapes. För hög nikotinhalt, ibland upp till 50 mg/ml, löften ”6000 puffar” och på tok för mycket e-juice i behållaren är säkra tecken” säger Niklas Linder.

Hårda regler för försäljning

Regelverket kring vilka produkter som får saluföras i Sverige är strikt. Varje produkt (förutom nikotinfri e-juice) måste registreras hos Folkhälsomyndigheten sex månader innan den får säljas. För att bli godkänd måste dessutom produkten vara anpassad enligt Europieiska tobaksdirektivets kriterier. Det betyder bland annat att nikotinhalten i en e-juice inte får överstiga 20 mg/ml och att mängden e-juice i förfyllda behållare inte får överstiga 2 ml. 

“En engångsmodell som räcker mer än 800 bloss innehåller garanterat mer e-juice än de 2 ml som är maxgränsen enligt lagen. En sådan modell skulle alltså aldrig bli godkänd i Sverige.” säger Niklas Linder.

Nya hemsidor hela tiden

Två av hemsidorna (allförsäljning och leostod) som blivit uppmärksammade av BELC-medlemmarna togs snabbt ner av QuickButik – den plattform som företagen använt för att organisera försäljningen. Daniel Leis menar att QuickButik handlat föredömligt snabbt, men han varnar för att fler oseriösa aktörer dyker upp hela tiden.

”Vi måste aktivt göra de svenska e-handelsplattformarna medvetna om att deras kunder kan använda deras tjänst för olaglig verksamhet. Även betaltjänsterna som tillåter transaktionerna måste börja ta ansvar och ställa högre krav på försäljning av reglerade produkter. säger Daniel Leis.

Olika myndigheter delar på ansvar

Det är Folkhälsomyndigheten som ansvarar för kontrollen av försäljningen av e-cigaretter på internet. Enligt lagen får produkterna inte marknadsföras mer än nödvändigt, samtidigt som alla produkter som finns till försäljning ska registreras hos myndigheten. Kommunerna ansvarar för att fysiska butiker håller sig till lagen och kontrollerar butikerna i sitt närområde.

”Måste bevaka marknaden bättre”

Enligt Daniel Leis kommer BELC under 2023 att kontinuerligt ta emot tips på olaglig försäljning av e-cigaretter, för vidarebefordring till berörda myndigheter.

“När det gäller svartförsäljnigen så är det är tydligen vi butiksägare som måste ta tag i det här. Men om det ska bli ordning på den olagliga försäljningen så är det är väldigt viktigt att Folkhälsomyndigheten bevakar markanden bättre än de gör idag, att kommunerna kommunicerar med branschen och att polisen förstår vad som händer” säger Daniel Leis.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *