Förbud mot marknadsföring av e-cigaretter får kritik

Marknadsföring av e-cigaretter är i princip förbjuden i Sverige. Men Konsumentverkets tolkning av lagen försämrar samtidigt möjligheterna för rökare att hitta hälsosammare alternativ. Det menar Niklas Linder, ordförande i svenska Branschorganisationen för elektroniska cigaretter, BELC.

Marknadsföring av e-cigaretter är i princip förbjuden i Sverige. Samtidigt anklagar flera organisationer regelbundet företag inom branschen för att locka nya kunder via kampanjer i sociala medier. Branschorganisationen för elektroniska cigaretter, BELC, organiserar ett tiotal svenska företag som säljer och producerar vejpprodukter och e-vätska i Sverige. Och BELC:s medlemmar är långt ifrån några stora aktörer som lägger miljoner på marknadsföring. Tvärtom, menar Niklas Linder.

“Den svenska e-cigarettbranschen är oberoende och har inga kopplingar till tobaksindustrin. Det finns ingen agenda att lura in ungdomar i ett nikotinberoende. Samtidigt är möjligheten att berätta för tobaksrökare att det finns bättre alternativ, nästan omöjligt idag.” säger Niklas Linder till Vejpkollen.

Marknadsföring av e-cigaretter

Enligt konsumentverkets tolkning av lagen är i princip all marknadsföring av e-cigaretter och nikotinhaltig e-vätska helt förbjuden i Sverige. Nikotinfria vätskor får förvisso marknadsföras, men lagen påverkar samtidigt företagens möjligheter att uttrycka sig fritt på sina hemsidor. Varje text och inlägg, med exempelvis länkar till forskning, bedöms utifrån sitt syfte. En text på hemsidan som enligt Konsumentverkets bedömning syftar till att främja försäljning på hemsidan kan därför vara olaglig.  Och Niklas Linder menar att konsumenterket går för långt i sin tolkning av lagen.

“Deras definition av marknadsföring är att företag inte ens bör tala om studier eller rapporter, om dessa ger intrycket av att e-cigaretter kan vara hälsosammare än tobak. Vilket det ju inte råder något tvivel om att de är egentligen. Det är statlig censur och inskränkningar i medborgarnas möjligheter att lära sig mer om ett hälsosammare alternativ” säger Niklas Linder

Företag vågar inte yttra sig

Organisationer som Non Smoking Generation och Hjärt-lungfonden har på sistone i flera sammanhang anklagat aktörer på e-cigarettmarknaden (här i Göteborgs Posten) för att vilseleda sina kunder. De menar att företagen medvetet lockar ungdomar att testa e-cigaretter. Den bilden stämmer inte, menar Niklas Linder. Men många i branschen vågar inte yttra sig av rädsla för repressalier.

”Företag som tjänar miljarder på att sälja sluta-röka produkter betalar stora summor till organisationer som vid en första anblick verkar opartiska. Men de sprider dagligen rena faktafel och lögner om e-cigaretter som går stick i stäv med modern och oberoende forskning. Vi får inte ens bemöta dessa påståenden, med hänvisning till sådan forsking, utan att riskera straff och viten” säger Niklas Linder

Finns det inte en risk att en oreglerad, aggressiv marknadsföring lockar “fel” kunder, som exempelvis ungdomar?

“Den svenska branschen ser inte det proaktiva arbetet med att förhindra ungdomars bruk av nikotin som ett bekymmer. Tvärtom välkomnar vi den. Begränsad marknadsföring av nikotinprodukter är en självklar del i varför europeiska länder ser mycket lägre adoptionsnivåer av e-cigaretter hos ungdomar. Detta jämfört med länder där marknadsföringen är fri, som i USA” säger Niklas Linder

Bilden: Desiree Angrell hjälper kunder i en av Göteborgs vejpshoppar. Foto: Stefan Mathisson

Källor till den här artikeln:

Konsumentverkets riktlinjer för marknadsföring av elektroniska cigaretter


Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON




Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *