Konsumentverket granskar vejpbutiker – ”Svårt att göra rätt”

Följer butiker som säljer e-cigaretter lagen? Under vintern har konsumentverket granskat svenska vejpshoppar och deras marknadsföring på nätet.
“Vi ser tyvärr många övertramp” säger Lena Halvarsson, jurist på Konsumentverket.

Sedan 2018 är det förbjudet att göra reklam för produkter som regleras under lagen om tobak och liknande produkter. Och enligt denna är i princip all marknadsföring förbjuden, oavsett om det gäller annonser i tidningar och sociala medier eller banners på den egna hemsidan. Förbudet gäller allt från nikotin, moddar och tankar, men i vissa fall även produkter som inte är direkt reglerade – som nikotinfria shortfills. Enligt konsumentverket blir annonser och banners för nikotinfria e-juicer därför ofta problematiska.

“Det är exempelvis tillåtet att ha en annons, eller så kallad banner, som pekar på en shortfill utan nikotin. Men om man på samma sida via ett klick kan köpa till en nikotinshot så faller det under lagstiftningen. Det är alltså inte ok” säger Lena Halvarsson, jurist på Konsumentverket.

Granskade 24 hemsidor

Just detta är väldigt vanligt förekommande, menar hon. När verket granskade 24 butiker var det därför just banners för nikotinfria juicer, shortfills, som väckte mest uppmärksamhet. 

“Eftersom det är så få produkter som får marknadsföras så ligger företagen alltid på gränsen. Det är förståeligt. Men vi vill uppmärksamma dem på att vi faktiskt granskar varje förfarande för sig. Och om det visar sig att en klickbar banner kan kopplas till köp av en reglerad produkt, så är det inte tillåten marknadsföring” säger Lena Halvarsson.

Smakfulla beskrivningar fel

Senast förra året dömdes företaget EcoSwe till vite för att ha brutit mot flera lagar i sin marknadsföring. Domen överklagades, men förutom banners och texter som skulle locka till merköp, klandrades företaget för alltför värdeladdade beskrivningar av produkterna. Produktbeskrivningar är även något som konsumentverket tittat närmare på i sin granskning. 

“Vi hittar tyvärr många målande och känslomässiga beskrivningar. Smakbeskrivningar ska vara återhållsamma och sakliga och får inte innehålla värdeord. Det gäller även tekniska apparater. Det är ok att förklara hur den fungerar, men man måste skilja på det och “åsikter” om apparaten” säger Lena Halvarsson

Lätt att lägga till nikotin

Konsumentverket bedömer från fall till fall om en målande smakbeskrivning av en nikotinfri e-juice är tillåten eller inte.

“Om tanken är att den ska fyllas med en nikotinshot så faller det under regelverket. Vi ser ofta att en sida vid första anblicken handlar om en oreglerad e-juice, men att det genom att skrolla i en meny kan beställa den med nikotin. Det är inte ok.” säger Lena Halvarsson.

En konst att göra rätt

Det svårnavigerade regelverket, och bristen på juridisk praxis, har gjort produktbeskrivingar till en slags abstrakt konst. Det menar Christian Brandt, som driver företaget Light Your Fire. Familjeföretaget säljer e-cigaretter och e-juice i några fysiska butiker, men även på webben.

“Frågan är hur man ska kunna beskriva exempelvis en mod eller tank utan att “tycka” något om den? Det blir väldigt tekniskt och tråkigt. Hur ska en 80-årig tant hundra mil bort “förstå” hur en apparat fungerar och ”känns” om vi inte får berätta det med egna ord ur vårt perspektiv?” säger Christian Brandt till Vejpkollen.

”Våga säga emot”

Christian Brandt har blivit van att ta diskussioner med Konsumentverket. Och han menar att vejpshoppar inte ska vara rädda att göra det.

“Vi har haft duster om några texter på hemsidan där vi lämnar upplysningar om vad vejpning är, hur det påverkar hälsan och hur själva tekniken fungerar. Det såg konsumentverket som reklam och krävde att vi tog bort det från sidan. Vi sade nej med motiveringen att det är nödvändig information för de som handlar våra produkter. Och då fick vi till slut behålla det.” säger Christian Brandt.

Tillåtet att upplysa och bilda opinion – ibland

Enligt Lena Halvarsson är det tillåtet att ha texter som upplyser om hur tekniken fungerar på hemsidan. Det är även ok att bilda opinion. Men varje text och bild bedöms utifrån sitt sammanhang.

“Allt handlar om syftet och funktionen med texten. Vi tittar på varje enskilt fall och gör en bedömning. Är texten kopplad till en produkt? Kan texten leda till ett köp? Och så vidare. Det är viktigt att företagen tydligt skiljer på upplysningstexter och marknadsföring”

Vill inte sätta dit företag

Hon menar dock att konsumentverket inte är ute efter att anmäla företag i första hand. Syftet med granskningen är att alla ska ha en chans att förstå och följa lagen. 

“Vi tycker det är viktigt med dialog. Nu vill vi ge företagen ett litet fönster och möjlighet att ändra uppenbara misstag och undvika dem i framtiden. Vi vill i första hand att de ändrar själva utan att vi behöver göra en juridisk fråga av det” säger Lena Halvarsson.

Inte granskat sociala medier – ännu

Konsumentverkets granskning har hittills handlat om företagens egna hemsidor. Verket har än så länge inte tittat på företagens närvaro i sociala medier, som facebook, tik tok, snapchat och instagram.

“Men vi vill ta ett helhetsgrepp och omvärldsbevakar hela tiden. Det är inte omöjligt att vi kommer att titta på sociala medier ganska snart också” säger Lena Halvarsson.

Konsumentverket räknar med att följa upp granskningen inom kort under våren.



Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen).



Genom att bli en Patreon får du tillgång till historien bakom nyheterna, mer djupgående diskussioner och ett och annat glädjerop från redaktören!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.