Engångsecigg – revolution eller katastrof?

Ett enkelt sätt för rökare att testa e-cigaretter? Eller ett sluttande plan mot kraftfulla regleringar när vejpning ökar bland mindreåriga?
”Poängen är faktiskt att få bort cigaretterna från marknaden” säger Fritte Vanecek, som driver Eciggkedjan.

Engångsmodeller, disposables, vape bars – helt enkelt mindre e-cigaretter med hög nikotinhalt som slängs när e-vätskan eller batteriet är slut. Redan från början väckte de farhågor och debatt. Och mer lär det bli. Vejpkollen har träffat Fritte Vanecek, företagaren som lanserade de första engångsmodellerna i Sverige för två år sedan. Idag ditribuerar han och Eciggboaget

Började på en bensinmack

2020 började bensinkedjan Circle K sälja e-cigaretter i sina butiker. Det var den första stora satsningen på e-cigaretter, åtminstone från ett bolag utanför den etablerade vejpindustrin. Men det var verkligen ingen självklarhet för några år sedan, berättar Fritte Vanecek.

”Det var ju en oprövad produkt. Jag övertalade ägaren till en lokal bensinstation i Stockholm att testsälja N-one. Jag kände personalen och kunde hjälpa dem att förstå produkten och förklara för kunderna. Vi körde i sex månader på prov. Sen utökade vi till några mackar till. Det visade sig att de fungerade alldeles utmärkt att sälja, och det såg man centralt också. På den vägen var det.”

Marknaden exploderar

Resten är, som man, säger historia. Och även om N-one var först ut i Sverige, så har idag allt från små svenska företag till stora kinesiska bolag sedan gett sig in på marknaden för engångsecigg. Marknaden svämmar över av olika modeller, där allt ifrån kända juicetillverkare till etablerade ecigaretttillverkare sätter sitt namn på de färglada paketen. Det finns numera engångsvapes i nästan varenda närbutik.

Halkade in av misstag

Fritte Vanecek halkade in i e-cigarettbranschen för många år sedan. Han arbetade i en annan bransch – långt ifrån ånga, nikotin och kontroverser – när en av de anställda kom till jobbet med en vejp och blåste moln på kafferasterna.

”Jag rökte inte själv, och tyckte det var störtlöjligt med e-cigaretter. Sen började jag förstå vad det handlade om. Killen hade ju slutat röka. Helt. Från att ha varit storrökare. Det blev ett uppvaknande” säger han.

”Måste nå ut till en bredare massa”

Då han kommer från en familj bestående av entrepernörer såg han därför en affärsmöjlighet. Nu driver han sitt andra vejpföretag, med distribution och butiker i hela landet. Och även om vejpshoppar (butiker som fukuserar på e-cigaretter) är smått heliga även för honom, så vill Fritte Vanecek driva vejpningen ett steg längre

“Poängen med vejpning och e-cigaretter är att få bort cigaretterna från marknaden. Då kan inte e-cigaretter bara finnas i vejpshoppar. Och om de inte finns i samma butiker som säljer tobak sida vid sida av cigarettpaketen, så kommer det inte att gå. Då blir det bara några få utvalda som lyckas. Vi måste nå ut till en bredare massa.” säger Fritte Vanecek

Såg snabbt möjligheterna

När han såg den modellen som kom att kallas för N-one för första gången blev han lite paff, berättar han.

“Vejpning är lite för komplicerat för många rökare. Batterier, coils, vätska och kladd. Det blir för många moment, för en del. Med en engångsmodell är det bara att dra av en plastremsa och börja använda den. Enklare än pennmodeller, enklare än fyllbara poddsystem.” säger Fritte Vaneck

Ville nå ut till massorna

Och så föddes tanken på att lansera N-one. Men inte bara i vejpshoppar, som var hans vanliga kunder. Han ville nå ut längre, på större skala.

”Jag kunde låta bli att tänka på möjligheterna, även om många i branschen inte såg poängen. Jag kom ju en värld där det handlade om stora moln och coola mekaniska moddar. Det är väl inte överdrivet många som hittade bort från ciggen med just de där produkterna, men det räckte för att tjäna pengar på. Den här modellen var så löjligt enkel i jämförelse och kräver ett annat tänk” säger Fritte Vanecek.

Inte som traditonella e-cigaretter

Han har distribuerat N-one i tre år snart. Den finns sedan länge i de flesta dedikerade vejpshopparna. Men det var först när Circle K intresserade sig, hösten 2020, som det tog fart på riktigt, berättar han.

”Vi har även tagit oss in på andra ställen. Men nu finns det konkurrens. Nu handlar det om att hänga med och se till att vi kan täcka efterfrågan. För det här har blivit stort” konstaterar han.

Engångsvapes väcker debatt

Men med spridnigen av engångsmodellerna kommer även kritik. Inte minst från vejpare som började använda e-cigaretter tidigt och som sett fördelar med att tekniken kräver lite eftertanke och kunskap. Engångsmodellen – en slit-och-släng-produkt – står i bjärt kontrast mot traditionella e-cigaretter, där hållbarhet och utbytbara delar länge varit standard.

“Att det här är nytt och lite kontroversiellt även för vejpare är uppenbart. Inom vejpvärlden finns det några som inte gillar idén. Men det finns lika många som tycker att det är genialiskt med en enkel vejp att stoppa i fickan på festen. Det blir givetvis en del heta diskussioner på våra forum.” säger Fritte Vanecek.

Oro för ökad användning bland unga

Samtidigt väcker en bredare lansering och större spridning av e-cigaretter farhågor om att locka till sig ”fel” målgrupp: ungdomar.
Ett färskt exempel är kontroversiella Juul i USA. 2017 lanserade företaget enkla, förfyllda e-cigaretter, med mycket hög nikotinhalt (50 mg/ml). Nyckeln var en modifierad form av nikotin – nikotinsalt. Genom att sänka ph-värdet i nikotinet minskade ”rivet” i halsen som många upplever med höga nikotinstyrkor. Trots låg effekt levererar JUUL och dess efterföljare, nikotin som matchar effekten av en analog cigarett.

Juul lockade många rökare, men – genom sin enkelhet – även väldigt många unga. Och mindreåriga användare blev snabbt slagträn i en en infekterad debatt som ledde till allt från lokala och nationella smakförbud till ännu strängare lagstiftning.

Förbud och begränsningar

Men trenden spred sig även utanför USA. De senaste åren har många länder drivit en allt hårdare linje mot e-cigaretter. Indien förbjöd produkterna helt 2020. Danmark förbjöd i princip alla smaksättningar 2021 och engångsmodeller är i praktiken förbjudna i landet. I Sverige röstade riksdagen nyligen ner ett liknande förslag om smakförbud, ett förbud som regeringen drev med stöd av både folkhälsomyndighet och flera lobbyorganisationer. Argumenten var desamma som i USA – e-cigg lockar unga och måste begränsas till varje pris.

En rökfri generation?

JUULs popularitet och de efterföjande engångsmodellerna har lett till ett sluttande plan för vejpning i hela världen, menar kritikerna. Och även om Europeiska regler begränsar nikotininnehållet i e-cigaretter, så svävar frågan om ansvar som en tjock ånga över e-cigarettbranschen. Samtidigt finns det debattörer som ser engånsmodeller som nykeln till det rökfria samhället.

”Vi kan inte backa tiden”

Hur ser du på risken att engångsprodukter och enkla poddsystem lockar fler mindreåriga att testa vejpning?

“Visst, det finns alltid en risk för det. Men ungdomar testar alltid saker. Frågan är väl om det är värre eller mer skadligt än att de testar cigaretter? Jag tror inte att vi kan backa tiden och skippa de enklare poddsystemen. De har faktiskt lockat över många rökare med sin enkelhet – just för att de fungerar så pass bra idag.” säger Fritte Vanecek.

”Målet är att få bort cigaretterna”

Han tror också att opinionsbildningen mot e-cigaretter kommer att vara fortsätta, oavsett vilka produkter som finns på marknaden. Det viktiga är att e-cigaretter blir något som alla känner till, menar Fritte Vanecek

“Jag vill att alla ska veta vad en e-cigg är. Alla ska veta att det är inget som är dödligt eller exploderar i handen, något som många faktiskt tror. Och det ska vara enkelt för rökare att testa ett alternativ som får dem att skippa cigaretterna. Det yttersta målet är att få bort analoga cigaretter från marknaden.” säger Fritte Vanecek.

Vad tycker du om engångsmodeller? Kommentera nedan eller hör av dig till redaktionen!


Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON




2 Kommentarer om "Engångsecigg – revolution eller katastrof?"

  1. Engångsmodeller är väldigt smidiga, enkla och diskreta. För den som röker cigaretter och vill gå över till att vejpa är det ett enkelt och smidigt sätt. Självklart så borde det gå att köpa dom överallt där cigaretter säljs. Vejpar man mer regelbundet så är det förstås bättre att köpa en flergångsmodell podd eller liten tank. För den som feströker däremot är det bättre alternativ. Självklart så ska handlare inte sälja till minderåriga, men detsamma gäller ju för snus, folköl och trisslotter. Men av någon anledning så är det mer moralpanik just kring dessa engångsecigg. Men så är också antitobaks- och nikotinlobbyn sällsynt fanatisk och oresonlig. Kan också rekommendera Michael J McFaddens texter där han bl.a. analyserar varför en del anti-rökare bara fortsätter och numera är anti-vejpare och anti-nikotin överhuvudtaget.

  2. Engångseciggen är här för att stanna.
    Kommer dock inte bli bara en ny produkt i vejpshoppens hyllor, utan kommer vända upp och ner på hela marknaden.
    Engångs är ett tydligt tecken på att marknaden håller på att mogna och branschen kommer gå igenom stora strukturella förändringar för att fortsätta vara relevant.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *