Butiksägare: ”Höj åldersgränsen för att köpa vapes”

“Höj åldersgränsen och se till att det bara går att skicka produkterna till folkbokföringsadressen vid internetköp.”
Det säger vejpshopsägaren David Vilja, som menar att lagarna behöver skärpas för att komma åt det ökande bruket av e-cigaretter bland unga idag.

Engångsecigaretter har blivit väldigt populära, inte minst sedan produkterna tagit plats bredvid både cigaretter och snus på hyllorna i vanliga närbutiker och bensinmackar. Även i vejpshoppparna, butiker som i första hand säljer e-cigaretter, har engångsmodellerna exploderat i popularitet. David Vilja, vd för Vapify, som driver tre vejpbutiker i Stockholm menar att utvecklingen har både för- och nackdelar för branschen.

“Marknaden är numera jättestor, vilket jag tror hjälper branschen som helhet att expandera.  Engångsmodeller är ett ett väldigt bra sätt för många rökare att börja med e-cigaretter på ett väldigt enkelt sätt. Samtidigt är det ett dubbeleggat svärd. Vi ser att allt fler minderåriga använder produkterna, vilket å sin sida kan skada branschen” säger David Vilja.

”Enklare att använda e-cigg idag”

Enligt CAN:s senaste rapport om nikotinbruk i Sverige har andelen personer som använt e-cigaretter de senaste 30 dagarna ökat över hela befolkningen. Från 2 procent 2021 till 4 procent 2022. 1 procent av dessa är dagliga användare. Den största ökningen går att se åldersgruppen 17-29 år, där 14 procent använt e-cigaretter, jämfört med bara 4 procent åren 2017-2021. 

David Vilja menar att bruket bland de riktigt unga är problematisk, och att tillgängligheten spelar stor roll.

“Förr i tiden var det ganska omständligt för en minderårig att bruka e-cigaretter. Du var inte bara tvungen att köpa en e-cigarett, du behövde även köpa e-juice och brännare separat, lära dig fylla på den och byta ut delar då och då. Nuförtiden är det så väldigt mycket enklare att få tag på, och använda, e-cigaretter.”

”Höj åldersgränsen”

Han menar att lagstiftningen behöver breddas för hantera problemen som oundvikligen kommer att uppstå. I dagsläget är det förbjudet att marknadsföra e-cigaretter på nätet och i sociala medier, 18-årsgräns gäller och kommunerna har tillsynsansvar i de fysiska butikerna.

“Men det finns mycket mer man skulle kunna göra. Jag tror starkt på att höja åldersgränsen. 18 år är inte en bra gräns idag, eftersom gymnasieelever väldigt lätt kan få en äldre kompis att langa till dem. Det är en alldeles för enkel process idag” säger David Vilja.

Inte bara ålderskontroller

Han menar att även försäljningen via nätet behöver regleras bättre, inte minst genom att skärpa reglerna kring hur ålderskontrollerna fungerar i praktiken.

“Det finns för och nackdelar med att de här produkterna får säljas på nätet. Jämfört med en fysisk butik, så är det mycket svårare att kontrollera om en person verkligen är gammal nog för att köpa produkterna när köpet sker på webben. En bra början är att se till så att det endast går att skicka produkterna till den folkbokförda adressen, det gör vi redan i vår webshopp och det skulle jag vilja se överallt” säger David Vilja.

Brott ska ge konsekvenser

Enligt David Vilja är det också viktigt att man från myndigheternas sida jobbar bättre med företagen som verkar inom branschen.

“De behöver se till att de som importerar e-cigaretter och säljer dem faktiskt sköter sig och följer de lagar som finns på plats. Det upplever jag att inte alla gör idag. Det ska ge konsekvenser att bryta mot reglerna och vara kännbar för verksamheten”, säger David Vilja till Vejpkollen.

Se hela intervjun med David Vilja på Vejpkollens Youtube.

”Återförsäljare: ”Så bör vi reglera engångsvapes”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *