Vänsterpartiet: ja till smakförbud – ”Vill inte gynna tobaksbolagen”

Vänsterpartiet kommer att rösta ja till ett smakförbud. Anledningen är oron för att smaker lockar ungdomar och att detta gynnar tobaksbolagen.

”Men det är viktigt att vi utreder vilka effekter förbudet får, inom två år” säger Karin Rågsjö (v) talesperson i hälsofrågor i Socialutskottet.

Inför beredningen i socialutskottet börjar partierna nu ta ställning i frågan om smakförbud för e-cigaretter. Regeringens förslag innebär att alla smaker förutom de som ger “en tydlig doft och smak av tobak” blir förbjudna att sälja i Sverige. Karin Rågsjö (v) tycker att förslaget är lämpligt.

“Det handlar om att ungdomar inte ska börja röka, egentligen. Även om vejpning inte är detsamma som rökning så kan det vara en inkörsport till cigrettbruk” säger Karin Rågsjö till Vejpkollen.

Vill följa upp förbudet

Karin Rågsjö menar samtidigt att e-cigaretter har en roll att fylla för rökare som bytt över till att vejpa. 

“Vi vill att regeringen följer upp och utvärderar hur förbudet påverkar ungas användning av tobak. Minskar det verkligen bruket? Men vi måste också veta om det lett till att e-cigarettanvändare återgått till att röka. Eller om färre rökare byter till e-cigaretter” säger Karin Rågsjö.

Är det inte bättre att utreda konsekvenserna först, innan man lagstiftar?

“Det är svårt att veta sånt här på förhand. Vi anser att det är viktigt att vi gör något åt användandet bland unga. Jag har svårt att förstå vitsen med att e-cigaretter ska behöva smaka godis” säger Karin Rågsjö.

Många intressen

Enligt Karin Rågsjö är e-cigaretter är ett komplicerat område där många aktörer har intressen. Vejpare och specialiserade vejpshoppar är bara två av flera grupper som politiken behöver ta hänsyn till.

”E-cigaretter inte bara är något som entusiaster och små företag sysslar med. Om e-cigg hjälper folk att sluta röka så är det ju bra. Men de stora tobaksföretagen har också intressen här och det får vi inte glömma bort. Det är därför vi vill komma åt smaksättningarna” säger Karin Rågsjö.

Vill inte gynna tobaksbolagen

Karin Rågsjö menar att det finns en risk att socialutskottet skyddar eller stödjer försäljningen av produkter som slutändan gynnar tobaksbolagen, om man inte agerar mot smaksättningar.

”Tobaksbolagen söker efter nya sätt att tjäna pengar. Cigarettförsäljningen sviktar – och då satsar de på e-cigg och nikotinpåsar istället. Det är viktigt att staten markerar vad vi tycker är bra och mindre bra med den här utvecklingen” säger Karin Rågsjö till Vejpkollen.

Räknar med diskussion

Smakförbudet har mött hårt motstånd från andra partier i riksdagen. I dagsläget står det klart att moderaterna, sverigedemokraterna och centerpartiet kommer att rösta mot förslaget.

“Det blir nog en hård diskussion i utskottet” konstaterar Karin Rågsjö.

Riksdagen röstar 21 juni

Smakförbudet är en del av lagförslaget Hårdare regler för nya nikotinprodukter. Förslaget innefattar även ett lagverk för tobaksfria nikotinpåsar – produkter som, till skillnad från e-cigaretter, tidigare är oreglerade. Riksdagen röstar om propositionen den 21 juni.



Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON



1 Kommentar till "Vänsterpartiet: ja till smakförbud – ”Vill inte gynna tobaksbolagen”"

  1. Märkligt resonemang detta om de ”stora stygga tobaksbolagen”. De allra flesta tillverkare av såväl hårdvara som e-juicer är små och medelstora företag. Varför hela tiden denna märkliga faktaresistens och envishet? Att traditionella cigarettillverkare också har egna vejpprodukter, heat-not-burn med mera ser jag inte som något problem. Så länge det finns en efterfrågan på cigaretter så kommer de fortsätta att sälja dom. Att maffian tar över den verksamheten vinner ingen på. Att vissa länder gör allt för att motarbeta e-cigg och andra alternativ gör inte saken bättre. Dessutom kan tilläggas att de länder som har haft högst andel av befolkningen som rökte var inte det kapitalistiska USA utan länder som Bulgarien, Polen, Sovjetunionen och Kina med helstatliga tobaksbolag utan någon som helst reklam och marknadsföring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *