Svenska vejpare organiserar sig i snabb takt

Över 400 medlemmar på en helg. Föreningen Svenska Vejpare fick en rivstart sedan ordet spridit sig i sociala medier.
“Vi har nått de som är aktiva i grupperna på Facebook och det är vi väldigt tacksamma för. Nu måste vi nå resten” säger Karl-Åke Johansson som tillsammans med Vejpkollen tagit initiativ till föreningen.

Sedan regeringen meddelade sina planer på att förbjuda smaker i e-cigaretter och e-vätska har oron vuxit bland svenska användare. I synnerhet på forum som Facebook där socialminister Lena Hallengrens uttalande om e-cigaretter, smaker och ungdomar väckte starka reaktioner. Budskapet vara att alla smaker förutom tobak skulle blir förbjudna.

“Vi är tusentals i Sverige som räddat våra liv med de här produkterna. Tyvärr kommer nog många gå tillbaka till den extremt dödliga röktobaken om man går vidare med detta” sade Therese Ström, en av alla engagerade vejpare på Facebook till Vejpkollen om regeringens utredning.

Föreningen Svenska Vejpare bildades

I samband med utredningen publicerade Vejpkollen en serie artiklar om hur svenska politiker ser på e-cigaretter ur olika perspektiv. En majoritet av dem anser att smaksättningar är problematiska. Förbud var ett alternativ som många ansåg vara rimligt. Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) använder närmare 200 000 svenskar e-cigaretter. Runt 100 000 är dagliga vejpare. Karl-Åke Johansson, som tagit initiativ till Föreningen Svenska Vejpare, menar att politikerna måste få ett bredare perspektiv på frågan om smakernas betydelse.

“Vårt mål som organisation är, åtminstone kortsiktigt, att lämna in ett remissvar på regeringens utredning om smakförbudet. Ett andra mål är att nå politiker och berätta för dem vad vejpning betyder för oss, som före detta rökare som fimpat med hjälp av tekniken” säger Karl-Åke Johansson.

”Vi kämpar för både oss och företagen”

I skrivande stund har 425 personer ansökt om medlemskap. Men det räcker inte, menar Karl-Åke Johansson.

“För att få tyngd måste vi vara fler. Men majoriteten av vejpare i Sverige hänger nog inte på Facebook eller andra sociala medier. Det är e-cigarettanvändare som bara går till butiken, en vejpshop, närbutik eller online, då och då. De kanske köper en coil eller en juice och så är det bra med det. De behöver vi hjälp att nå ut till” säger Karl-Åke Johansson.

Enligt Karl-Åke Johasson är återförsäljarnas engagemang i rekryteringen väldigt viktig. Inte minst för deras egen skull.

“Vi kämpar inte bara för vejparens rätt att vejpa, utan indirekt för vejpshopparnas rätt att existera på marknaden. Även om vi strider utifrån våra behov så gäller kampen både oss och dem. Det ligger i allas intresse att vi får muskler” säger Karl-Åke Johansson.

”Företagen måste rekrytera kunderna”

Han hoppas nu att alla vejpshoppar, även de som bara har butiker på nätet, informerar kunderna om Föreningen Svenska Vejpare. Och att de gör det direkt.

“Vi har inte lång tid på oss att påverka. Det är gratis att gå med och varje namn är viktigt. Jag hoppas att varje butik sätter upp en av våra anslag med qr-koden direkt till ansökan. Online-butiker bör publicera en länk med information. Fysiska butiker som har surfplattor kan lägga upp den på första sidan så att kunderna lätt kan hitta formuläret” säger Karl-Åke Johansson.

Just nu är regeringens utredning med förslaget om smakförbud ute på remissrunda. Svaren ska vara registerrade senast 1 september.

Gå med i Föreningen Svenska Vejpare HÄR!

Och du kan läsa mer om FSV och få material att länka och skriva ut HÄR!


Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON




Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *