E-cigarettföretag stäms för olaglig reklam

Kan tvingas böta en miljon för målande smakbeskrivningar

“Nybörjare? Vi hjälper dig!”. “Sluta röka med våra startpaket!” “Oemotståndlig fruktgodissmak” Dessa uttryck har fått Konsumentverket att se rött. Nu stämmer verket för första gången ett svenskt e-cigarett företag för otillåten marknadsföring.

Det var förra våren som Konsumentverket uppmärksammade att Ecoswe (Ecocig) hade texter och bilder som rimmade illa med lagens riktmärken. Enligt en stämningsansökan har Ecoswe marknadsfört nikotinhaltiga e-vätskor och e-cigaretter med hjälp av värdeladdade beskrivningar, uppmuntrande banners och lockande dekaler, både på sin hemsida och i sociala medier.

Ecocig å sin sida, menar att de i dialog med Konsumentverkets inspektörer gjort sitt bästa för att ändra på sina produktbeskrivningar. Ett arbete som pågått under hela förra året, enligt en av ägarna, Ash Abbasi.

“Det är beklagansvärt att KO väljer att göra exempel av oss. Vi har med stor ansträngning försökt rätta oss efter rådande lagstiftning. Vi lanserar en ny hemsida i februari där det kommer att se annorlunda ut”, säger Ash Abbasi till Vejpkollen.

Otydliga regler

Som Vejpkollen tidigare berättat är reglerna kring marknadsföring av e-cigaretter svårtolkade. Totalt förbud, med vissa undantag, gäller för samtliga produkter som innehåller nikotin. Även flera delar eller hela vejpdonet faller under samma lag. Det betyder i praktiken att vissa produkter endast får marknadsföras i direkt anslutning till ett köp. Och då endast i en webbutik där det är möjligt att gå direkt till kassan betala, alltså inte genom banners eller sociala medier.

Beskrivning av produkterna är tillåtna, men begränsad genom att värdeord, lockande bilder och erbjudanden inte förekomma. Även positiva kundrecensioner i anslutning till produkterna är förbjudna.

Nikotinfria shortfills, batterier och flera tillbehör är däremot inte reglerade och får marknadsföras fritt.

Enligt Ash Abbasi på Ecoswe är lagen svår att följa. Han menar att inte ens Konsumentverket verkar veta vad som gäller.

“Vi arbetar med delar där lagstiftningen är otydlig, som också framgår av yrkandet. De skriver själva att det inte framgår av lagen eller dess förarbeten vilken specifik information som får finnas. Eller vilka bilder på produkter som är godkända i samband med försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare på internet” säger Ash Abbasi.

”Icke måttfulla” presentationer

Enligt Ida Nyström, processråd för konsumentverket i ärendet, handlar det dock om rejäla övertramp från Ecoswes sida.

“Företaget gör flera “icke-måttulla” presentationer av produkterna, det förekommer även lockelser i from av fri frakt och dekaler som pekar på reapriser.” säger Ida Nyström.

Hon menar även att själva namnet på e-vätskan “Ecojuice” antyder att e-juicen skulle ha någon form av miljö- eller hälsofördel. Detta är också olagligt, menar konsumentverket.

En miljon i böter

Det är första gången som marknadsföring av e-cigaretter prövas i domstol. Och enligt Ida Nyström behövs rättspraxis för att verket i framtiden ska kunna använda lagen rätt.

“Jag tycker det är ett intressant ärende. Det är ju en förhållandevis ny lagstiftning. Som vi ser det är det glasklart. Det blir spännande att se om domstolen tycker likadant” säger hon.

I vissa fall tar ett ärende i Patent- och marknadsdomstolen upp till ett år för att komma till domslut. Allt beror på om parterna har samma syn på vad som hänt eller inte. Storleken på ett eventuellt vite beror på företagets omsättning, men det kan landa på upp till en miljon kronor.

Något som kan bli förödande för mindre företag som Ecoswe. Företaget drivs av fem personer och har tre anställda.

“Att Konsumentverket väljer att, på grund av otydlig lagstiftning, använda sig av oss för en vägledande dom kommer att ha förödande konsekvenser för vårt bolag” säger Ash Abbasi till Vejpkollen.

Här kan du läsa hela stämningsansökan mot Ecoswe (Ecocig):
Konsumentverket vs den goda smaken


Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON




Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *