Svenska vejpshoppar drabbas av USA-krisen

”Försäljningen dippar” enligt branschorganisationen

Nu börjar marknaden skaka för e-cigaretter i hela världen. Efter dödsfallen och de nya regleringarna i USA, märks det tydligt, även i Sverige.

“Bilden av e-cigaretter hos gemene man verkar helt klart ha skiftat och fler tror att e-cigaretter är förknippade med allvarliga dolda faror” säger Niklas Linder, småföretagare och engagerad i branscorganisationen för elekroniska cigaretter, BELC, till Vejpkollen.

Från dåligt till sämre

Efter att över 1000 personer insjuknat, och ett 20-tal avlidit i den lungsjukdom som orsakades av förorenad marijuana-juice i USA, så påverkas handeln med vanliga e-cigaretter över hela världen. Vissa stater och länder har helt förbjudit smaksatt e-juice, eller e-cigg över huvud taget. Men minskningen beror även på att allmänhetens uppfattning om e-cigaretter och vejpning förändrats. Från dålig till sämre.

”Även om lungsjukdomarna inte beror på användandet av konventionell och reglerad e-juice, och fastän myndigheterna uppmanar användare att inte börja röka igen, så är skadan redan skedd. I synnerhet när det gäller allmänhetens uppfattning om e-cigaretter.” säger Barnaby Page, redaktör för ECigIntelligence, ett oberoende analysföretag som fokuserar på alternativ till tobaksprodukter, till internationella webbtidningen Vaping Post

Enligt rapporten kommer den lokala marknaden i USA tappa stort i försäljning och tillväxten minska med 13 procent. Den globala marknaden skulle växa med 14 procent under under de närmsta året. Men nu räknar ECigIntelligence med ett år utan någon global tillväxt alls.

Försäljningen av e-cigg sjunker

Även i Europa och Sverige märker företagen av paniken i USA. Niklas Linder driver vejpshoppen Swedish Mixology och arbetar även med branschorganisationen BELC.

“I branschorganisationen har vi haft samtal med shoppar både i Sverige och i övriga EU och nedgången har varit kännbar. Månadsförsäljningen har dippat och andelen rökare som väljer att gå över till e-cigaretter har sjunkit” säger Niklas Linder till Vejpkollen.

E-cigaretter hårt reglerade i Sverige

E-cigaretter och vejpprodukter är strikt reglerade i Sverige och Europa. Nikotin är hårt beskattat i Sverige och företagen måste registrera sina produkter sex månader innan försäljning. Men även marknadsföringen är starkt begränsad och företag får inte göra reklam i varken traditionella eller sociala medier. Den reklam som produceras riktas uteslutande till kunder som redan använder e-cigaretter och inte till allmänheten. Det vill säga inte: till nuvarande rökare. Enligt marknadsföringslagen får inte nämligen vejpföretag peka på hälsofördelar med en ”tobaksprodukt” jämfört med en annan. Det gör att nya kunder är svåra att nå, menar Niklas LInder. Något som märks när marknaden sviktar.

“Sedan THC-skandalen började få fart i media mot slutet av sommaren har vi märkt av en kraftig och kännbar nedgång. Främst i avsaknaden av nya kunder. Och vi har fått in många frågor från oroliga kunder som börjat få uppfattningen att vanlig tobaksrökning kanske är det bättre alternativet rent hälsomässigt.” säger Niklas Linder.

”Medierna har stor skuld”

För Niklas Sandin, som driver en av Sveriges större vejpshoppar, Esmokes, med flera fysiska butiker, är läget likadant.

“Det här påverkar oss rejält. Inte så mycket i de fysiska butikerna, troligen för vi har gett personalen all fakta som på ett bra sätt kunnat förklara för kunderna vad som hänt. Svårare är det på nätet, där vi egentligen bara kan nå ut till våra kunder via nyhetsbrev och sociala kanaler.” säger Niklas Sandin.

Och Niklas Sandin skräder inte orden när han får frågan om hur det hela kunde bli så illa.

“Störst skuld, utöver idioterna som sålde THC-mixen, vill jag ge till medierna. Medier över hela världen, och även i Sverige, undanhöll under veckor faktumet att de döda och sjuka vejpat olagliga THC-substanser. Så sent som idag läste jag i Nyheter Direkt om ”26 rapporterade E-cigarettdödsfall”, som i artikeln konstaterade att det inte finns någon förklaring till sjukdomarna, fastän det finns det. Herre gud. Förbannad är bara förnamnet.

”Ingen bra granskning” 

Swedish Mixologys Niklas Linder hoppas dock att situationen är temporär. Men även han är kritisk till hur rapporteringen av hur lungsjukdomarna och dödsfallen blivit hanterade av de allmänna medierna.

“Svenskar har i regel väldigt bra internationell koll och tillgodogör sig i hög utsträckning information från utländsk media, men utöver detta så är svensk media benägen att ofta mer eller mindre kopiera utländska artiklar, utan någon ordentlig granskning när det gäller ämnen som skapar kontrovers, såsom vejping gör” säger Niklas Linder.

Vejpkollen har sökta andra företag inom vejpbranschen i Sverige och uppdaterar artikeln om det blir nödvändigt.


Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON




Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *