Anklagas för marknadsföring mot minderåriga

Företaget Elf Bar anklagas för att marknadsföra sina engångsvapes till minderåriga. Senast i somras avslöjade en granskning att företaget betalar unga influencers för att sprida reklam. Nu använder företaget samma taktik för att motverka piratkopior.

Sedan sommaren 2022 sprids ett videoklipp från fabriker som tillverkar engångsecigg märkta som ”Elf Bars”. Klippet visar hur personal provsmakar på engångsmodellerna direkt på tillverkningsbandet, utan skydd på munstycket. Klippet har väckt debatter på sociala medier, även i Sverige. Vem som spridit videoklippet är oklart, men reaktionen från GeekVape, som äger Elf Bar, har nu blivit en kontroversiell kampanj i sig. 

”Företaget betalar öppet tonåringar för att promota sina ”äkta” produkter. Det spelar ingen roll om budskapet är att motverka fejkade Elfbars. De utnyttjar ungdomar,  minderåriga, för att sprida sin agenda och det är förödande för vejpningen överallt” säger recencenten och vejpaktivisten Jai Haze i ett av sina inlägg på YouTube.

Betalar unga influencers

I samband med kampanjen publicerade även Elf Bar en rapport där man avslöjar att företaget stängt ner 120 olagliga fabriker som tillverkar falska Elf Bar. Något som Vejpkollen nyligen rapporterat om.

Geekvapes kampanj för att öka medvetenheten om piratkopior har fått positiv kritik, bland annat från brittiska branschorganisationen UKVIA. Samtidigt har det visat sig att företaget valt att använda unga influencers för att sprida kampanjen. Erbjudandet innebär att mot betalning visa upp bilder på välordnade fabriksmiljöer, där GeekVape menar att man tillverkar autentiska Elf Bar. Något som Jai Haze tolkar som bedrägligt.

”Vi kan omöjligt veta om det här är sanna bilder eller inte” menar Jai Haze. ”Marknaden för engångsmodeller, äkta eller fejk, är stor och alla konkurrerar med alla. Det är otroligt svårt att kontrollera om det här är äkta eller inte. Oavsett, så visar företaget att de är beredda att betala ungdomar för att sprida företagets budskap. Jag ser det inte som information utan som propaganda.” Säger Jai Haze som uppger att även han blivit kontaktad av GeekVape för att delta i kampanjen.

Elf Bar i hetluften redan tidigare

Även före rapporterna om fejkade Elfbars har GeekVape fått kritik för att de utnyttjar unga influencers för att marknadsföra Elf Bar. Detta gäller i synnerhet USA, där åldersgränsen för att köpa e-cigaretter nyligen blev höjd till 21 år. Men även brittiska medier har reagerat. Tidningen Observer avslöjade tidigare i år flera fall där Elf Bar frekvent dök upp i sociala medier, främst  TikTok, via inlägg som inte varit åldersbegränsade. 

”Vi gör allt vi kan för att ta itu med problemet. Vejpprodukter ska inte hamna i händerna på minderåriga. Vi gör allt vi kan för att stänga ner inofficiella Elf Bar-kampanjer på sociala medier från oseriösa återförsäljare. På alla Elf Bar förpackningar står tydligt att våra produkter inte är får säljas till personer under 18 år.” säger Elf Bar i ett uttalande till The Guardian Observer.

Mer att läsa:
Varnar för miljontals piratkopierade engångsmodeller

Källor:
Chinese vaping giant flouting UK advertising rules on selling to children



Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *