Vapes, toapapper och tvättmedel – en udda kombo i Göteborg

Fredric Corneliusson snubblade in på vejpning genom bakdörren.
Maskrosbarnet från Frölunda ser sig själv mer som en företagare som råkade hamna i en spännande bransch – än någon direkt aktivist för vejpning och e-cigaretter.
Inte desto mindre äger han Göteborgs hetaste vapeshop och säljer e-juice, som om han aldrig gjort annat. 

Fredrik tar emot på butiken Arcane Vape mitt på Andra Långgatan i Göteborg. För den oinvigde kan nämnas att den gatan sedan länge är stadens mesta krog-oas, åtminstone om man är ute efter mindre flärd och turismkänsla än vad Avenyn på andra sidan centrum har att erbjuda. Hans väg hit är lång och lite snårig, så vi gör några väl valda nerslag på den för att beskriva hur det gick till. 

– Jag är väl ett maskrosbarn från förorten från början. Frölunda. Egentligen har jag bara jobbat hårt sedan 16 års ålder och försökt hitta något som jag tycker är kul att hålla på med, berättar Fredric medan vi lämnar Arcanes butiksyta och rör oss in ”backstage” där det är lager, juicelaboratorium och lite annat.

Köpte företaget han jobbade för 

Hur ”kul” det är med toapapper, tvättmedel och andra hushållsartiklar kan ju vara en smaksak – men ”Najad AB” som Fredrics företag heter, säljer faktiskt från början just dessa hushållsartiklar. 

– Jag blev först anställd av Najad 2003. Av Kalle här som jobbar som butikschef nu. Men sen, 2009, så kursade dom. Då köpte jag konkursen och körde vidare därifrån, och har kört det sedan dess.

Det var via en säljare på det företaget som Fredric sprang på vejpning kring åtta, nio år senare.  

– Han var en av våra telefonsäljare, men kokade egna juicer, och jag tänkte; vad fan är det här för någonting? Cool liten pryl liksom. Det här smakar ju bra och borde kunna säljas! Så den killen gick över från att sälja tvättmedel till att koka juicer. Sen så kom vi ganska snabbt in på hyllorna på Cigge, Lyf och några andra butiker, fortsätter Fredric.

Öppnade med annan approach

Det märket hette SteamQuest, men för att sidsteppa en del trassel och konflikter så nöjer vi oss med att konstatera att de öppnade butiken på Andra Långgatan 2020. Men då gick affärerna riktigt dåligt. En hyra på 35 000 och intäkter som inte var nära så stora som de behövde vara, resulterade i rejäla underskott. Lösningen blev en omstrukturering av företaget och en totalt annan approach kring vad en vejpbutik kan och bör vara.  

– Vi var inte vejpnördar själva och såg det från ett annat håll. Då var hela branschen fylld med smaker som ”Super Milky Panther blablabla” och allt var hantverk ner på minsta nivå. Vi ville skala bort allt det där och göra det smidigt, enkelt och ha rena smaker. Vejpgubbens jordgubb liksom, säger Fredrik.

Vad gemene man gillar

Just Vejpgubben är det egna juicemärket numera. Men där och då stod dock företagskillarna i Najad med en vejpbutik och egen juicetillverkning utan att ha direkt örnkoll på hur det skulle gå till. 

– Men Kalle, min butikschef, visade sig vara helt fantastisk. Vi var rätt nervösa i början – för det är en grej att se ett recept och följa, men sen visade det sig att det kräver ett visst smak- och luktsinne för att kunna testa sig fram och se vad som kommer att funka. På något sjukt sätt så har jag och Kalle bara lyckats vara personer som kan ta fram bra juicer som folk tycker om. Som den gemene massan gillar. Men jag tror det har att göra med att vi är vanliga, enkla människor som vill ha något som passar oss själva. 

Från 22 000 till 300 000

De vrålstartade med en serie på 48 rena frukt- och bärsmaker. Och visst var det många fler än de själva som önskade just ”enkla” smaker, som inte behövde bära ett namn som påminde om slutbossen i något tv-spel. 

Vips så befann sig företaget Najad AB både på spelplanen för hushållsartiklar, vejp, och lite annat med för den delen. Vapes and wipes i en härligt udda kombo.

– Haha, ja men precis. Vapes, wipes and botox. Vi är byggfirma, vi håller på med e-cigaretter, vi har estetik. Det är perfekt. Men vi har kämpat, kämpat och kämpat för att vända hur dåligt det gick här i början. De första månaderna hade vi en genomsnittlig månadskassa på 22 000, vilket var långt ifrån hyra, löner och inköp. Från första månaden när vi tog över själva så sålde vi för 30 000. Andra månaden 39 000, tredje månaden 52 000 och så vidare. Nu ligger vi på 300 000. Så det har varit riktigt kul.

Ville ha det ”gubbenkelt”

Fredric gör en kvalificerad gissning om att framgångarna mycket handlar om kundmottagande, och att kundkretsen inom vejp har genomgått rejäla förändringar de senare åren. 

– Jag vill inte råka trampa folk på fötterna, men när den här branschen styrdes av de här supervejpnördarna, som liksom är experter på allting, så var det nog avskräckande för många andra. Vi började märka att folk hade trott att det var en MC-klubb eller någonting de snubblat in på när de kom in. Vi märkte snabbt, när vi startade om, att en överväldigande del av våra kunder var kvinnor mellan 32 och 48 och de är inte så intresserade av vad det är för motor och chip i en vejp. Det skiter de fullständigt i. Är den enkel, är den lätt, smakar det bra, känns det bra och så vidare. Vi ville ha det gubbenkelt.

Från cigg till vejpning

Fredric själv började röka redan som 11-åring.
– Man var ju dum i huvudet och ville vara cool och som de stora killarna. Då måste man lära sig röka. Sen rökte jag fram till 2014 och hade lite hjälp av vejp när jag slutade. Jag var sen helt fri från nikotin i sex år. När jag tog över butiken här så vara det egentligen två saker som fick mig att börja vejpa; dels var vi ett krisande företag som kanske skulle överleva i max sex månader. Stressen var enorm och vi hade öppet nio till nio. Då behövde jag den lugnande effekten. Sen ville jag ju faktiskt ha koll på produkten med, veta exakt hur allting smakar och vad jag kan rekommendera till kunder. 

Hälsoaspekter och inget mantra

Någon cigarett kommer han däremot aldrig tända igen säger han. 

– Nej, det kommer aldrig, aldrig hända. Nu har jag sådan insyn i hälsoaspekterna med. När vi började drog man det där lite som ett mantra, att e-cigaretter är så och så mycket mer ofarligt. Men med tiden och erfarenhet så fattar man att det där inte bara är ett mantra. Vi har kunder som kommer in en gång i månaden, år efter år, och fortfarande känner sig överlyckliga över att de inte tagit ett bloss sedan de började med vejp. Och hur mycket bättre de mår.”

“Uppenbart att det är bättre”

Fredric sticker inte under stol med att det finns en del som man inte vet helt kring vejp – men att det är enormt mycket bättre än cigaretter är rätt uppenbart. 

– Vi vet ju fortfarande inte vad som händer när man har vejpat i 50 år. Men det vi vet är att efter 3-5, till och med upp till 10 år nu, så ser vi att folk mår fortsatt så sjukt mycket bättre. Någon påverkan gör det säkert och egentligen ska man bara ha luft i lungorna. Men som sagt – kunder här som går från ett paket cigg om dagen och lyckas gå över till vejp. De känner sig helt frälsta.” säger Fredric Corneliusson.


Fem snabba till Fredric Corneliusson 

Vem är din typiska kund?

Kvinna mellan 32 och 48 ungefär

Hur stort är vape i Göteborg?

Oj, vilken svår fråga. Det är ju hur stort som helst på den här adressen, såklart. Men jag är för lite ute så jag har ingen aning hur vanligt det är. Rökare däremot ser man inte lika ofta längre. De har försvunnit.

Vilken är din egna favoritsmak?

– Vapegummans citronkaka.

Vad skulle du själv aldrig stoppa i tanken? 

–Vindruva. Lustigt nog så var vindruva min första egna juice, som satte igång hela Vapegubbens. Men jag tål det inte själv.

Vad fick dig att börja vejpa

– Kombination av att ha varit rökare, stressavlastning och vill ha koll på ”produkten”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *