Ditt stöd är viktigt!

Vejpning hjälper tusentals inbitna rökare bort från cigaretter och tobak. Men det är inte den bilden som speglas i politiska beslut, aggressiva kampanjer och slarvigt skrivna artiklar i våra allmänna medier. För 25 kronor i månaden, eller mer, kan du som vejpar hjälpa mig att bevaka och belysa viktiga frågor som påverkar framtiden för vejpning och rökavvänjning i Sverige. Ur ett annat perspektiv.


VEJPKOLLEN PÅ PATREON – LÄTT OCH ENKELT – 25 kr/månad


VEJPKOLLEN PÅ SWISH (Mathisson Media) – 1231093830


Vill du hjälpa mig att driva Vejpkollen? Jag har en Patreon där du kan “prenumerera” på det jag gör. Pengarna går oavkortat till att producera Vejpkollen. Målet är att sajten ska vara en fast punkt för nyheter om vejpning och e-cigaretter – av och för användare i Sverige. Men för att det ska bli verklighet behövs finansiering.

Och det är där ni kommer in i bilden.

Ni kan stödja Vejpkollen ekonomiskt. 25 kronor (eller mer för den som önskar) i månaden betyder väldigt mycket för mig.

Om du inte känner för att stödja månadsvis så går det också att bidra med engångsinsättningar via Swish (mitt företagsnamn är Mathisson Media) Nummer: 1231093830

Många bäckar små, som man säger!



Varför behövs Vejpkollen?

E-cigaretter diskuteras ofta i slutna rum, på myndighetsnivå och bland politiker. I dag har bara vissa intresseorganisationer tillträde och inflytande i de här diskussionerna. Det handlar ofta om ideologiskt drivna, pengastarka organisationer vars mål egentligen inte är att hjälpa rökare att sluta röka. Deras mål är att få bort alla icke läkemedelsklassade nikotinprodukter från marknaden. De får ofta statligt stöd, men samlar även in pengar från andra aktörer som har intresse i frågorna de driver.

Att industri och företagare inom e-cigarettbranschen inte får delta i direkt samtalen är förståeligt. Men att helt stänga ute den stora grupp användare som finns i samhället är inte rätt, i synnerhet som andra intressegruper får delta i samtalet.

Vejpkollen är DIN röst!

Vejpkollen är en plattform där vejparnas röst ska betyda något. E-cigaretter är en produkt som kan förändra liv. Samtidigt behandlas tekniken som ett hot inom den svenska politiska diskussionen. Mitt mål är att på olika sätt lyfta frågorna till politikerna som fattar besluten. Jag vill att de blir medvetna om att deras beslut får stora konsekvenser för konsumenter och företagare som jobbar med e-cigaretter. Jag vill att de funderar på vilken roll tillgången till e-cigaretter spelar för att minska rökningen i samhället. Att e-cigaretter, genom att vara tilltalande och tillgängliga, faktiskt påverkar folkhälsan i allmänhet – och för dagens (och morgondagens) rökare i synnerhet.

Hur jobbar jag med Vejpkollen?

Nyheter är kärnan i Vejpkollen. Jag jobbar precis på samma sätt som på vilken facktidning som helst. Vad är viktigt för läsarna? Varför är det viktigt? Vad vill ni läsa om? Vad är relevant? Finns det flera aspekter på en fråga? Vilka får komma till tals?

Jag gör en nyhetsvärdering, det vill säga bedömer vilken prioritet en artikel ska ha i förhållande till andra. Men jag försöker också balansera innehållet så att det inte blir enformigt. 

Min prioriteringsordning i dagsläget:
1. Artiklar som direkt berör svenska vejpare och företagare.
2. Artiklar som i första hand berör vejpare inom EU men i förlängningen även får konsekvenser i Sverige. 
3. Artiklar om forskning som handlar om vejpning, som på ett eller annat sätt och som ökar kunskapen om tekniken även för svenska vejpare och företagare.
4. Utomeuropeiska nyheter som intresserar, men inte nödvändigtvis direkt påverkar, svenska vejpare och företag.
5. Artiklar som bygger på olika intressegruppers arbete och kampanjer. Kan handla om rapporter, statements och debatter från hela världen.

Och så vidare. Listan på uppslag är lång och växer hela tiden. Dessutom dyker braskande nyheter upp hela tiden.

Går det ihop sig ekonomiskt?

Svar: nej inte egentligen – pengar var inte anledningen till att jag drog igång arbetet med Vejpkollen. Men därmed inte sagt att det inte är en dröm att kunna få ekonomi i projektet. Jag har i perioder, via stipendier, möjlighet att ta tjänstledigt från mitt dagliga arbete för att bevaka, göra reseasrch, intevjua, skriva bildsätta och sprida artiklar. Men ofta producerar jag artiklar på kvällstid, när familjen sover och hunden är rastad. I framtiden hoppas jag att Vejpkollen kan bringa så pass mycket inkomst att det journalistiska arbetet åtminstone kan bli en deltidstjänst. Men allt beror på stödet från läsare och aktörer i branschen. Om jag kan få 100 Patreons så öppnas många möjligheter…

Varför gör inte företagen reklam i Vejpkollen?

Företag som säljer e-cigaretter (och andra produkter som regleras som tobak eller liknande produkter) i Sverige får inte betala för något som kan uppfattas som “marknadsföring”. Vejpkollen är för all del inte marknadsföring, det är journalistik, men det är Konsumentverket som avgör i varje enskilt fall. Och även om det är tekniskt möjligt, så går det inte att bygga en mediasajt långsiktigt med hjälp av betald annonsering. Därmed inte sagt att även företag kan stödja en verksamhet som är relevant för deras verksamhet. En stödprenumeration på en branschtidning är helt tillåtet!

190 artiklar sedan starten

Jag ser Vejpkollen som ett långsiktigt projekt. Sajten har varit aktiv sedan hösten 2019 och har idag i snitt 500 läsare i veckan. Jag marknadsför Vejpkollen via sociala medier, främst Facebook, men arbetar hela tiden för att optimera sidan så att den syns på olika sökmotorer. I dagsläget (september 2022) ligger 225 artiklar på sajten (i snitt en ny artikel varje vecka). Det handlar om nyheter om allt ifrån små och stora studier till politiska beslut och reportage om enskilda vejpare och företagare som är aktiva inom vejpvärlden i Sverige.

Förhoppningsvis kan innehållet bli bredare i framtiden, genom reportage och längre intervjuer från den svenska vejpmyllan. Men det beror på tid och pengar givetvis.

Framtiden för Vejpkollen

Jag vill givetvis kunna utveckla Vejpkollen, eller snarare idén bakom sajten, till att bli något som även påverkar rökare och vejpare utanför internet. Informationsmaterial, föreläsningar och andra matnyttiga evenemang och seminarier är några idéer som står på listan. Allt beror på vilka förutsättningar som finns.

I slutändan är det ni användare/läsare som bestämmer!

Om du orkat läsa ända hit, så kanske jag övertalat dig att bli en del av projektet Vejpkollen. Fundera! Gå in på Patreon och läs igenom vilka alternativ som finns för att bidra på ett sätt som passar dig! Du behöver ansluta ett betalkort för att månadsvis föra över pengar, men det är inte konstigare än ett autogiro. Och du kan givetvis avsluta när du vill! Länk till Get me a coffee hittar du HÄR!
Om någon hellre vill stödja på annat sätt (exempelvis via SWISH) så kan du göra det här: 1231093830 (märk gärna meddelandet med ”Vejpkollen”)

MVH Stefan Mathisson – chefredaktör Vejpkollen.se

Tack till Vejpkollens vänner!


Vejpkollen vänner:

Christian Nylund
Ken Öhman
Csaba Sandorfi
Kent Söderholm
Attila Wiszmeg
Kim Väisänen
Noccy
Johanna Swegdhal
Daniel Johansson
Irene Larsson
Henke Hagman
Thomas Dallmann
Davi
Linus Gustafsson
Teus Matteusson
Solveig Nielsen
Mikael Miroff


Gillar du Vejpkollen? Då kan du stödja arbetet med tidningen!

SWISH: 1231093830

Eller stöd kontinuerligt. Bli en Patreon (det vill säga: stödprenumerera på Vejpkollen). Länk till VEJPKOLLEN på PATREON