Vape-o-Gotchi – dumhet utan gränser

Vad sägs som ett litet virtuellt husdjur som kräver att du puffar vidare på din vejp för att överleva?
Lockande för barn? – Mycket.
Mörkt? – Japps.
Korkat? – Något oerhört.
Ett skämt? – Ja, lyckligtvis.

Med ofta färgglada utseenden och godisliknande smaker har e-cigaretter länge kritiserats för att locka barn och unga. Stora delar av den seriösare vejpvärlden har länge tagit sig för pannan och insett hur kontraproduktivt det blir med hubba bubba-design och annat när man kämpar mot lagar och förbud, som ofta införs med just argumentet att skydda minderåriga från nikotin.
Well – med ”vänner” som Vape-o-Gotchin, en anspegling på den klassiska japanska leksaken Tamagotchi, behövs inga fiender. Det liksom fäller krokben för sig själv. 

En Tamagotchi på nikotin

En Vape-o-Gotchi kopplar helt enkelt en e-cigarett till en liten skärm där det digitala husdjuret ”lever”. Men bara så länge du fortsätter ta bloss. Slutar du så lägger sig din lilla vän byggd av ettor och nollor ner och dör. 
Bakom idén står uppfinnarna Rebecca Xun och Lucia Camacho.
Men – twisten, som missats i en hel del vidarerapportering är att den SKA vara korkad. Det är hela idén.
Vape-o-Gotchin skapades till eventet ”Stupid Hackathon” vid New York University – en tävling där målet är att bygga så korkade uppfinningar som möjligt.

Från anti-rökverktyg till satir

Idén började faktiskt som ett verktyg för att hjälpa människor sluta vejpa, berättar Lucia Camacho för tidningen Mail Online. I den ursprungliga versionen av uppfinningen dog husdjuret om du började vejpa – en slags omvänd psykologi i stil med ”föräldrakontroll på dig själv”, som Camacho uttrycker det.

Men när duon började anpassa sitt bidrag till ”Stupid Hackathon”, tänkte de att en mörkare version – där man måste vejpa för att hålla sitt digitala djur vid liv – passade tävlingen bättre. Och roligare blev det, enligt dem själva:
”Det är lite roligare att vara ond”, säger Lucia Camacho.

Enkel teknik, stort genomslag

Själva enheten består av en vanlig Elf Bar – en populär engångs-e-cigarett – kopplad till en liten skärm, en enkel dator och en sensor som känner av när vejpen används. Beroende på om användaren puffar eller inte, ändras animationen av det lilla husdjuret på skärmen. Djurens ”hälsa” påverkas även av laddningsnivån i vejpen.

Uppfinningen finns inte till salu – och är aldrig tänkt att bli det. Men den har, såklart, skapat rejäla rabalder på sociala medier. Många hakar på skämtet och skriver om hur desperat gärna de skulle vilja ha en, medan andra missar allt utom rubrikerna och blir förfasade.

Även om det är lite oklart om Rebecca Xun och Lucia Camacho hade något högre syfte än att vara lite ”ondsint roliga” med sin uppfinning så menar en del på att det ändå aktualiserar några allvarliga frågor. Hur marknadsförs nikotinprodukter? Var går gränsen mellan ironi och reklam? Finns det inte samvetslösa företag som faktiskt hade kunnat göra det här på riktigt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *