EU-kommisjonen samler for tiden inn kommentarer til sitt forslag om å avgiftsbelegge nye nikotinprodukter, inkludert nikotinposer og e-væsker. Forslaget har vakt sterke reaksjoner, særlig i Sverige, der mange er bekymret for at høyere avgifter vil hemme arbeidet med å redusere røyking.
“Sammen kan vi stoppe galskapen i EU-byråkratenes forslag”, skriver Svenska Snusföreningen på sine sosiale medier.
EU-kommisjonen ber nå om forbrukernes og andre interessenters synspunkter på den foreslåtte avgiftspakken for nye nikotinprodukter, inkludert en avgift på nikotinfrie e-væsker og en betydelig økning i avgiften på nikotinposer. Så langt har over 13 000 europeere sendt inn kommentarer.
Blant disse er det mange svenske bidrag, ikke minst fordi EU-kommisjonens forslag vil innebære en kraftig økning i prisen på nikotinposer. Forbrukerorganisasjonen Snusarnas Riksförbund har oppfordret sine medlemmer til å delta i høringen, noe som gjenspeiles tydelig i kommentarene.
“Jeg er så lei av at EU gang på gang ignorerer det vi i Sverige faktisk vet. Vi har levd med snus og hvit snus i lang tid. Vi har sett hva som fungerer i virkeligheten - ikke bare i papirer og PowerPoints. Når dere nå snakker om strengere regler for nikotinportioner, høres det fint ut på møter i Brussel, men det blir feil i praksis”, skriver en anonym svenske til EU-kommisjonen.
”Unge er lette mål på svartebørsen”
De uttrykker også bekymring for konsekvensene av en for streng regulering av røykfritt nikotin.
“Hvis du presser for hardt, vil salget gå over til det svarte markedet. Slik er det alltid. Det er ingen kontroll over hva som er i posene, ingen sporbarhet, ingen alderskontroll. Voksne som ønsker et lovlig alternativ, vil fortsatt kjøpe, men de er tvunget til å gjøre det uten beskyttelse. Og unge mennesker blir lette mål fordi grensen forsvinner i skyggene.”
Brukerne mot tobakksindustrien
Et gjennomgående tema i de svenske kommentarene er at snus blir sett på som en viktig del av arbeidet med å redusere røykingen i Sverige. Tjenestemenn i EU-kommisjonen har så langt avvist lignende argumenter som forsøk på å påvirke “tobakksindustrien”. Det samme gjelder argumenter om skademinimering i nikotinmarkedet. Dette synet deles imidlertid ikke av svenske brukere.
“Det er selvmotsigende å snakke om tobakksbekjempelse med den ene hånden og straffe de produktene som faktisk bidrar til færre sigaretter med den andre. Evidens og fornuft må veie tyngre enn symbolpolitikk. Forslaget om å heve avgiftene på nikotinposer til samme nivå som røyketobakk er et særlig tydelig eksempel på dette. Avgifter bør gjenspeile risiko - ellers styrer vi feil vei. Å likestille avgiftene med sigaretter sender et signal om at risikoen er den samme. Det er de ikke. Vi risikerer å bremse røykeslutt, presse folk tilbake til det mest skadelige og belønne det svarte markedet. Det er ingen tjent med”, skriver en annen svensk bruker.
“Gi folk realistiske alternativer, og mange vil slutte å røyke av seg selv. Det er ikke overraskende. Det er lettere å gå over til noe mindre skadelig når det er tilgjengelig, tydelig regulert og kontrollert. Når du fjerner alternativene, lar du folk i stikken og forsterker nettopp de skadene du sier du ønsker å redusere,” skriver en annen.
”Bedre tiltak for alderskontroll”
Mange danske brukere har også sendt inn kommentarer til EU-kommisjonen. Her er fokuset hovedsakelig på forskjeller i risiko mellom røyking og røykfri nikotin - spesielt e-sigaretter, som er betydelig mer populære enn nikotinposer i Danmark.
Til tross for at det for snart tre år siden ble innført et forbud mot andre smaker enn kunstig tobakk og mentol, øker bruken blant mindreårige. Kritikerne mener at forbudet har drevet deler av markedet under jorden, og at den illegale handelen retter seg mot unge kjøpere.
“Problemet med at unge bruker produktene bør i større grad håndteres gjennom automatiserte alderskontrollsystemer, for eksempel knyttet til betalingskort eller andre former for ID, i stedet for gjennom unaturlig høy beskatning”, skriver en dansk bruker. “Produktene bør beskattes i henhold til helserisikoen forbundet med bruken av dem. Røykfrie produkter som nikotinposer, e-sigaretter og oppvarmet tobakk er mindre skadelige enn sigaretter og annen røyketobakk, og bør derfor beskattes lavere. Avgiftene på røykfri tobakk og nikotinprodukter bør være så lave at de fungerer som et insentiv for røykere til å gå over til røykfrie alternativer.”
Franskmennene stemmer for skademinimering
Spørsmålet om avgifter på e-væske og regulering av nikotinposer har også engasjert mange franske brukere i år. Over 130 000 franskmenn har åpent protestert mot den franske regjeringens planer om å skattlegge e-væsker på samme måte som EU-kommisjonen nå foreslår.
Selv blant franske kommentatorer er det en utbredt oppfatning at røykfri nikotin bør skattlegges mildere enn røyketobakk. Flere understreker også viktigheten av å lokke røykere bort fra sigarettene gjennom økonomiske insentiver - noe som ifølge kritikerne står i kontrast til EU-kommisjonens nåværende tilnærming.
“Den foreslåtte beskatningen under EUs nikotinproduktdirektiv vekker mange bekymringer, særlig når det gjelder det avgjørende skillet mellom røykeprodukter og ikke-røykeprodukter. Ved å gradvis tilpasse beskatningen av e-sigaretter til beskatningen av konvensjonelle sigaretter, risikerer EU-kommisjonen å avskrekke røykere fra å bytte til mindre skadelige alternativer, noe som setter risikoreduksjonsarbeidet i fare. En slik tilnærming, som ikke tar hensyn til produktenes relative skadelighet, kan ikke bare forsterke utviklingen av det svarte markedet, men også forverre situasjonen for franske forhandlere som allerede er utsatt for hard konkurranse”, skriver de i en kommentar.
Trusler mot nasjonale strategier
Et lignende resonnement går igjen i andre franske bidrag, som beskriver EU-kommisjonens forslag som en trussel mot nasjonale strategier for å redusere røyking.
“Ved å harmonisere avgiftene uten å ta hensyn til nasjonal helsepolitikk risikerer land som Frankrike å svekke innsatsen for å redusere røyking. For høye avgifter kan avskrekke røykere fra å gå over til mindre skadelige alternativer og dermed undergrave målet om risikoreduksjon. Tenk deg en forbruker som nøler mellom en vanlig sigarett og en elektronisk sigarett - avskrekket av en for stor prisforskjell”, skriver en fransk bruker.
Oppfordrer flere til å si sin mening
EU-kommisjonen vil holde kommentarfeltene åpne frem til 31. oktober 2025. Den svenske Snusföreningen og flere andre interesseorganisasjoner oppfordrer sine medlemmer til å holde engasjementet oppe helt til slutten.
“Sammen kan vi stoppe EU-byråkratenes vanvittige forslag. Vi må vise Elisabeth Svantesson at hun har det svenske folket bak seg i denne saken - ikke bare for å redde tradisjonell snus fra et skattegrep, men også for å forsvare vår tilnærming til skadereduksjon. Gjør din mening hørt!” skriver Snusarnas Riksförbund på deres sosiale medier.




Jeg tror vi bør tenke på eller vurdere å forlate EU, de har ingenting å gjøre med svensk snus i det hele tatt. Ellers må vi kjempe tilbake og betale bøtene som vil være, det ville være et ramaskrik folk ville bli rasende hvis de rørte snusen vår.
Vi skulle aldri ha gått med i EU i utgangspunktet! Vi har aldri ønsket å bli med i EU, men vi ble tvunget til det da det ble bestemt over hodet på oss. Selvsagt handler alt om at tobakksindustrien ønsker å tjene penger og ha monopol. Å skylde på barn og unge er bare tull! Barn og unge har til alle tider blitt tiltrukket av den ”forbudte” skråtobakken, sigaretter og snus. Alle aldersgrupper har vært involvert i dette.