Finansminister: "EU's skatteforslag på nikotinposer er helt uacceptabelt"

Kampen om den hvide snus spidser til i EU, i hvert fald når det gælder afgifterne på det populære svenske nikotinprodukt. Et aktuelt EU-forslag vil øge afgiften og dermed prisen på en dåse med 25 SEK. Og nu tager Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (m) bladet fra munden.
"Det forslag, der er i omløb, er helt uacceptabelt for den svenske regering." skriver Elisabeth Svantesson i et indlæg på X.

Som tidligere rapporteret af Vejpkollen og andre medier, er Europa-Kommissionen skal komme med et forslag Tidligere var det kun cigaretter og røgtobak, der var underlagt EU-dækkende punktafgifter. Men efter krav fra flere medlemsstater vil røgfrie nikotinprodukter som e-væske (vapes) og nikotin pouches (hvid snus) også blive omfattet af reglerne i den nærmeste fremtid. Og ifølge den svenske regering, som har en markant anderledes tilgang til røgfri nikotin end andre EU-lande, er EU ude på tynd is. Ikke mindst fordi Sverige for nylig valgte at skelne klart mellem brug af røgfri nikotin og rygning for at nå det tobakspolitiske mål - at reducere skaderne ved brug af tobak og nikotin.

"Regeringen ønsker, at det skal være op til hvert enkelt EU-land at beskatte tobak og nikotin ud fra deres relative skadelighed." skriver Elisabeth Svantesson på X.

Svenskerne bruger nikotin røgfrit

Sverige har i dag den laveste andel af rygere sammenlignet med andre europæiske lande. Det er på trods af, at prisen på cigaretter er relativt lav, både i forhold til gennemsnitsindkomsten, men også i forhold til andre lande. Det faktum, at så få som 5 procent af befolkningen ryger (EU-gennemsnittet er 20 procent) forklares efter regeringens og mange andres mening med, at brugen af røgfri nikotinprimært snus, men på det seneste også nikotin pouches og vapes, har simpelthen erstattet rygning i store dele af befolkningen. Elisabeth Svantesson påpeger, at afgifter på tobak bør fastsættes i og anvendes af de enkelte lande, så de kan tilpasses situationen der. 

"For os er det en selvfølge, at skatteindtægterne fra tobak skal komme Sverige til gode og ikke gå til EU-bureaukrati." skriver hun på X.

Kraftig prisstigning med EU-forslag

I det lækkede forslag, som har været i omløb i flere medier, er det ikke kun afgifterne på cigaretter og røgtobak, der skal hæves til rekordniveauer, men ordføreren foreslår også, at EU i fællesskab indfører en punktafgift på e-væsker, som også skal gælde for nikotinfri væsker. For nikotinportionerne, den hvide snus, foreslår ordføreren en minimumsafgift på 143 euro, svarende til 1.560 svenske kroner, pr. kilo. For de svenske forbrugere betyder det en stigning på 650 procent i forhold til den nuværende afgift på 207 svenske kroner pr. kilo. Næsten 25 SEK pr. dåse. 

"Kæmper for svensk snus"

Europa-Kommissionen forventes at mødes i næste uge for at beslutte, om de nye punktafgifter skal medtages i det næste langsigtede EU-budget. Men hvis Kommissionen godkender forslaget, skal både Parlamentet og de enkelte lande godkende de nye rammer.

"Lækager tyder på, at EU-Kommissionen i næste uge vil foreslå et nyt tobaksskattedirektiv. Jeg har tidligere talt med kommissær Hoekstra om regeringens indvendinger. Når Kommissionen kommer med sit forslag, vil jeg fortsætte med at kæmpe for svensk snus." skriver Elisabeth Svantesson.

Læs mere om EU's planer om fælles afgifter og andre foranstaltninger på dampere og nikotinposer nedenfor:

"EU vil øge afgiften på nikotinposer med 500%"

Advarer mod afgiftschok og smagsforbud på hvid snus

Regeringen understreger vigtigheden af en afbalanceret nikotinlovgivning

Store spørgsmålstegn ved EU-afgift på nikotinposer - "kontraproduktiv"

"vejpning dræber, det er en falsk og farlig myte", advarer eksperter.

EU: Nikotinafgift på nikotinfri væsker og 600% højere på pouches

Advarsel: "EU vil forbyde hvid snus - også i Sverige"

5 Kommentarer on “Finansministern: ”EU:s skatteförslag för nikotinpåsar helt oacceptabelt”

  1. Den ligegyldige debat om snus får urimeligt meget plads i medierne og minder om debatten om cigaretter for nogle år siden. Lad snus forsvinde i tobaksdebatten, det er ikke brugbart til noget og savnes af de færreste. Lobbyens vrede argumenter for snus vil forsvinde i takt med markedet. Sundhedsvæsenet og miljøet kan ånde lettet op.

    1. Savnet af få? Ved du, hvor mange svenskere der bruger snus (traditionelt og hvidt)? Næsten halvanden million...

  2. Jeg er helt enig med Gösta, hvad med at stoppe med at lobbye for nikotin- og tobaksindustrien og i stedet lade forslaget gå igennem. Hvis vi holdt op med at give disse produkter særbehandling, kunne vi måske få færre - ikke flere - unge mennesker til at begynde at snuse på lang sigt!

    1. Problemet med dette ræsonnement er, at der er en klar sammenhæng mellem salget af cigaretter og salget af røgfrie produkter (som ifølge al tilgængelig forskning faktisk har vist sig at være betydeligt mindre skadelige end rygning). Undersøgelser viser her, at når røgfri produkter bliver dyrere i forhold til allerede dyre cigaretter, stiger cigaretsalget, især blandt unge købere. Så det bliver et spil, som ikke kan ignorere det faktum, at nikotinbrug allerede er udbredt blandt unge, men som kan styres fra det mest skadelige til det mindre skadelige. Så det er bestemt ikke ligetil eller enkelt 😉.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *