Ungdomar testar e-cigaretter – av nyfikenhet

Smaker spelar mindre roll när tonåringar lockas till e-cigg

Nyfikenhet och kompisinflytande är de största orsakerna till att ungdomar testar e-cigaretter. Det visar flera analyser från olika länder. I dagarna publicerade forskare i Kanada en omfattande rapport om ungdormars vejpanor.

Andelen tonåringar som testar e-cigaretter har ökat sedan forskare börjat följa utvecklingen 2014. Och trots att lagstiftning i stora delar av världen fokuserar på smaker som den stora orsaken till att ungdomar provar vejpprodukter, så pekar den kanadensiska forskningen på mer komplicerade faktorer. Enligt forskarna handlar det om allt ifrån grupptryck och tillgänglighet till ett sätt att hantera stress och ångest. Även gruppidentitet och riskbeteende spelar en viktig roll, enligt samma mönster som för vanlig rökning.

“Ungdomar är medvetna om att det innebär risker att använda produkterna men det verkar spela mindre roll för beslutet att testa” säger Sarah Dow-Fleisner som lett studien till webbtidningen EurekaAlert.

Genomtänkt lagstifning fungerar

Rapporten bygger på analyser av över 800 studier och fokuserar delvis på den kanadensiska marknaden, där lagstiftningen kring e-cigaretter är under utveckling. I länder där lagstiftning varit på plats längre, som i Storbritannien, visar liknande undersökningar att ytterst få ungdomar som är tidigare icke-rökare använder e-cigaretter regelbundet. Och enligt Brittiska hälsomyndigheter så har riktade restriktioner av marknadsföring mot unga, tydlig information om vad e-cigaretter är och vad tekniken används till, fungerat bra. Enligt Brittisk forskning ligger andelen icke-rökande ungdomar som använder e-cigaretter regelbundet på under en procent. Däremot är antalet ungdomar testar e-cigaretter i betydlgt fler.

Rökande ungdomar testar e-cigg oftare

I sverige visar statistik från CAN att majoriteten av gymnasieungdomar som använt e-cigaretter, endast har provat det någon gång. En procent av eleverna i årskurser 1 och 2 på gymnasiet gör det dagligen eller nästan dagligen. Närmare hälften av de ungdomar som testar e-cigaretter regelbundet använder sedan tidigare vanliga cigaretter. 

Svenska återförsäljare dagsläget får enligt lag inte marknadsföra elektroniska cigaretter utanför sina egna hemsidor. Undantag gäller för oreglerade produkter som exempelvis nikotinfri e-juice. Svenska regeringen har tillsatt en utredning för att utvärdera nuvarande svensk lagstiftning kring marknadsföring av e-cigaretter, med fokus på ungdomar. Utredningen ska vara klar mars 2021.

Källor:

UBCO researchers link advertising to uptick in youth vaping / EurekaAlert

Use of e-cigarettes among young people in Great Britain – ASH (Action on smoking and Health)


Vill du bidra till bättre nyhetsrapprtering om e-cigaretter? Stöd Vejpkollen på Patreon!
KLICKA HÄR! 🙂

Och följ Vejpkollen på Facebook för snabba uppdateringar!


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *